Biztos, hogy van, aki már hallott róluk, másoknak pedig abszolút új infó lesz, amit olvasnak... Összegyűjtöttünk és bemutatunk 3 IT-ban (is) előkerülő, elmúlt években megjelent pozíciót.
Egy kis bevezetés...
Mi is rendszeresen foglalkozunk a munkáltatói igények változásaival, és a munkavállalók átalakuló értékrendjével. Ha egy '80-as években született embert megkérdezel, mi akart lenni gyerekként, gyakori válaszok a pilóta, az állatorvos, a nővérke, vagy akár, az énekes is. Ha ma megkérdezel egy gyereket ugyanerről, simán lehet, hogy azt válaszolja: Youtuber, Vlogger, Influencer... Azt, hogy ezek mennyire számítanak valóban munkának, nekünk nem tisztünk megítélni. A következő pozíciók viszont vitathatatlanul beleillenek a "könyvelő", a "projektvezető" vagy a "tanár" képbe - csak épp, egyértelműen mai problémákra válaszként jöhettek létre egyáltalán.
- UX-designer
A "User Experience" - azaz "felhasználói élmény" designerekről biztosan hallottál már. Nincs egységes meghatározása ennek a tevékenységnek, hiszen számos ágat egyesít: egy termék vagy szolgáltatás esetén egészen komplex folyamatokat jelent. Amellett, hogy vizuális tervezéssel és teszteléssel foglalkozik a UX-es, a látható dolgok mögötti folyamatok optimalizálása is az ő feladata. Vagyis elemez, tesztel, következtetéseket von le, fejlesztési tervet határoz meg, majd újra tesztel, hogy az ember-computer összhang tökéletes legyen, a felhasználás pedig már a nulladik lépéstől élményteli. Nulladik lépés az, hogy ne csak a MÁR megszerzett felhasználók, ügyfelek értékeljék az adott terméket, hanem az, hogy eleve erre az élményre vágyjanak.
Komoly analitikus képességeket igényel a UX-design, de a vizuális látásmód is nélkülözhetetlen a megfelelő teljesítéshez. Gyakran grafikusi és front-end fejlesztői pályákról váltanak erre, de az ügyfélviselkedés elemzésével foglalkozó, nagyobb kreativitásra vágyó dolgozók közt sem ritka, hogy végül a UX-nél kötnek ki.
- Chatbot-fejlesztő
Egyre elterjedtebbek a chatbotok, virtuális asszisztensek a cégek ügyfélkommunikációs folyamatainak belépő részeként. Az alapkérdésekre ily' módon megadható válaszok ügyfélszolgálati és látogatói oldalon egyaránt rengeteg időt spórolhatnak meg. Az azonban, hogy a chatbotok releváns válaszokat adjanak, jól értelmezzék a feltett kérdéseket, és ne az érezd, hogy egy 21. századi disztópikus tragikomédiába kerültél, komoly munka - akkor is, ha ilyen-olyan appok lehetővé teszik a "profi" otthoni chatbot-fejlesztést.
Egy ilyen szakember feladata nagy arányban az emberi viselkedés elemzése és modellezése. Ahhoz, hogy megálld chatbot fejlesztőként a helyed, mindenképp kell programozói háttér és – nem meglepő módon – itt is szükségesek az elemzői készségek. Jól jöhet a magas szókincs, erős nyelvi tudás vagy némi pszichológiai ismeret is hozzá.
- Mood manager
A startup-kultúra és a Google csúszdája meg chill-szobái hozták magukkal a mood managerséget, mint hivatalos pozíciót. Egyre több cég ismeri fel, főleg az IT-ban, hogy az eredményes munkavégzéshez nem árt, ha a kollégák közérzete is jó, és egy-egy céges ivászat azért ezt a feladatot bőven nem fedi le... Amellett azonban, hogy csapatépítőket és céges reggeliket szervez, a mood manager feladatai közé tartozik a beilleszkedés segítése, illetve otthonosabb stílus kialakításába is beleszólhat az irodában. Együttműködik a HR-csapattal is a munkáltatói márka építése érdekében, például segít, hogyan tehetnék kellemesebb élménnyé az állásinterjúkat vagy milyen módon adjanak korrekt, a cég iránti szimpátiát építő visszajelzést elutasító válasz esetén is.
Természetesen 2020-ban a mood managerek számára is a remote munkavégzés lépett elő a legfontosabb feladatként, hogyan ne akadjon meg a munka, sínen legyenek a meetingek, hogyan érezzék így is komfortosan magukat a munkavállalók. Illetve, hogyan történjen meg a visszaállás – vagy legyen-e egyáltalán ilyen – az irodai munkára. Ők ehhez számos kérdőívet kell, hogy összeállítsanak, majd ezek eredményeit elemezzék, és prezentálják a vezetőség felé.
Pszichológia, kommunikáció, esetleg humán erőforrás-előélettel lehet elindulni ezen a karrierúton, de az IT cégek azt is előnyben részesítik, aki átlátja a terület problémáit, a fejlesztők, tesztelők, product ownerek stb. szükségleteit, tehát ez a gondolkodásmód nem idegen számukra.
Fejlesztőként szeretnél bekerülni az IT világába? Megvan az alaptudás, de nincs meg a szakmai referencia? Jelentkezz, és mi biztosítjuk Neked. ExperienceIT! – az éles fejlesztői projektgyakorlat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.